torsdag 28 januari 2010

Geografilektion



Om man har en GPS och stäler in den på "världens ände" så kan man, beroende på jordens lutning i förhållande till Venus och några andra tekniska detaljer, få upp "Brevens Bruk" som primär destination.
Brevensbruk är ett sånt där gammalt brukssamhälle; man pysslade mycket med järn fram till 80-talet och kan stoltsera med att ha bidragit med gjutgods till bland annat Djursholmsbron i Stockholm. Eftersom det inte är mycket verksamhet kvar i bygden så har de flesta flyttat till Örebro och andra närliggande orter där det finns mera liv och rörelse. Några inskränkta, men ack så stolta, bybor finns det dock kvar på orten.






För att komma till Brevensbruk så måste man ta sig igenom en portal i skepnad av en oändligt lång allé, men man måste passa sig så att det inte dyker upp en hjort bakom något av träden:






Några kilometer utanför Brevens, längs en slingrig grusväg, ligger Knipphammaren. Det är något slags naturreservat med fåglar som vill vara ifred och såna saker. Men vackert är det!













3 kommentarer:

Jenny F sa...

Bästa lektionen!! Så underbart. Man blir sugen på att följa med på dina äventyr. Du Karin...aldrig tänkt på att börja sälja ett foto eller två?? Jag blir första kund i så fall. Allé med träd och allé med vatten....mums!

Kram på sig... Dina bilder ger energi.

Karin sa...

Vad glad jag blir, Jenny! Bara att hoppa in och hänga med vettu! Jag hade aldrig tänkt tanken att sälja -mest för att jag trodde ingen skulle vilja ha... Men absolut, men bara så det täcker pack och frakt. Hör av dig om det är nåt du vill ha.

emelie sa...

¨Brevens är en underbar plats!!! =)
jag älskar brevens!! jag har själv bloggat om det! läs här: http://dansantakossan.blogg.se/2010/september/brevens-ny-oas.html
// Emelie
www.dansantakossan.blogg.se