fredag 23 januari 2009

Dessa alla ord!!!

Alltmedan nya presidenter tillträder, barn svälter, folk krigar och slåss, nya lagar stiftas så hakar jag upp mig på ord... Igen!

Den här gången är det koffein, amfetamin, heroin, kokain, ja helt enkelt ord med ändelsen "-in". Vad står det för? Står det för något alls?
Tänker på tex olika former av alkoholer, som slutar med "-ol", etanol, alsol, och så vidare. Eller socker; sackaros, fruktos, glukos, fruktos, där ändelsen beskriver vad det är som menas.

Finns det en sån gemensam nämnare för dessa -in-ord eller har jag för mycket fritid igen?...

5 kommentarer:

Blajkel sa...

Nu fick jag hangup på det där.

Detta får bli din födelsedags present till mig.

Tack!

Anonym sa...

det finns vissa teorier om att "in" ord är org för sådana saker som är giftigt (mer eller mindre).
Samt att det är beroende framkallande..
De påstås ju att koffein är ett gift, men jag har ytters svårt att tro de, om de e giftigt varför ska de då vara så gott?

Karin sa...

Emil: Jo, jag köper den teorin, delvis, för det är ju många beroendeframkallande grejer av nån anledning. Men insulin då?
Det är gott för att vi ska suga i oss ännu mera av det, ungefär som de vackra giftiga blommorna som fångar de dumma insekterna, eller hur det nu var.

Blajkel: Oj, det var det smidigaste jag kom undan med en present nån gång.
Berätta om du får veta nåt av intresse!

Blajkel sa...

jag fick reda på ett en tjeje i min tjejs klass har förvana att slicka på kläderna hon tar med sig in i provrummet.

det har ingenting med suffixen att göra men ändå intressant

Karin sa...

Haha, fan vad stört! Slickar hon på alla kläder, eller bara dom hon hänger tillbaka igen?