onsdag 28 januari 2009

Det mest underhållande idag...

Jobbade extra i hemtjänsten idag, dels för att jag är världens sämsta på att säga nej, när jag vet att det kommer leda till att andra får det skitjobbigt, och dels för att jag har ett mål. Mitt mål är, förutom att överleva, en ny kamera. För att få en sån krävs pengar. Kontanter. Kosing.
Det enda sättet jag för tillfället kan få in pengar på, är just att sälja mig till min arbetsgivare, att springa lite fortare i ekorrhjulet så att säga.
Ungefär som att hora, fast lagligt. Och utan sex. Med kollektivavtal. Och en del andra detaljer.

En av mina arbetsuppgifter för dagen var att handla åt några brukare. (Dom heter så, människorna som får hjälp.)
Alltmedan jag kryssade fram mellan hyllorna så kände jag mig iakttagen, ja rentav lite smått förföljd. Jag kikade över axeln, och mina misstankar bekräftades: En äldre dam med ett förstoringsglas i ena handen, och en flaska Desivon i den andra, tittade misstänksamt ner i mina korgar. Jag tittade frågande på henne, och hon detsamma på mig:

- Har du kollat datumet på den där syltan du har? Du tog den sista förpackningen på hyllan, de kan ha legat sen i julas!
- Eeh.. Va? Jo... De går ut i mars, så det är lugnt...
- Har du kollat alla fyra? Kolla här! (Sträcker fram Desivonflaskan under näsan på mig.) Den gick ut i december 2008! Jag tycker det är skamligt att de inte kan hålla mer ordning än så. Det här tvättar man ju sår med!
- Ja.. Jo... det går väl inte åt så mycket här i byn antar jag... fortsätter jag, och ser mig om efter bästa flyktväg.
- Det är inte bara den, fortsätter hon. Förra veckan hade de utgånget fläsk låg framme.... Hon fortsätter prata, och jag försvinner därifrån, utan att hon egentligen märker det.

För något år sen, i samma butik, under samma omständigheter, blev jag förföljd av ett butiksbiträde, som sedan kom fram och bad om ursäkt att hon varit så misstänksam, med årets märkligaste motivering:

- Jag trodde du var en sån där zigenare.

Ursäkta, men vad är det för fel på mig?!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Zigenare... ha ha ha!

Hade du möjligtvis en groteskt stor klänning på dig?

Gamla tanter är farliga...

Anonym sa...

Vad sa du då Karin?? Gav du henne en höger? Var det ica eller konsum?? Köpte du blondering till håret? Du är så jävla rolig ibland! Kram

Anonym sa...

Herregud...!! Världsklass...
Karin...är det nå´t du inte berättat? Har du börjat använda kjol??;)

HAHAHAHA!!!

Karin sa...

Jag menar det, ni som vet hur jag ser ut allt som oftast, har antagligen aldrig sett mig i något annat än byxor... Jag fattar fortfarande inte vad hon fick det ifrån.

Jag varken sa eller gjorde nånting, fick inte fram en stavelse, blev så paff att jag inte fann mig alls. Vafan, zigenare? Och att komma fram och säga det, utan att lyssna först hur det låter?

Det var på Konsum för övrigt.

Anonym sa...

Vilken idiot.. en smäll ska hon inte bara för att hpon med denna dåliga ursäkten sa så. Sen att det var jävligt fördomsfullt.. sakt.

idioter finns det överallt.! HAdde jag så hadde han/hon fått både en höger, en vänster och ett knä väl placerat.