fredag 5 juni 2009

Förgiftad katt och fredagsmys

Tove kom hem med en bukett liljekonvaljer, och berättade för familjen att de är giftiga, varpå hon gick till badrummet för att tvätta händerna ordentligt för att inte råka förgifta sig. Lite senare satt katten på köksbordet och tuggade i sig en av blommorna.
Var hon suicid? Trivs hon inte längre? Är hon besviken på mig för att jag stoppar i henne p-piller så hon inte längre får ta del av livets goda? Jag är förbryllad och lite oroad för henne.
Samtidigt antar att jag ska vara glad att det var katten, och inte Tove, som åt av den...

Alldeles nyss har barnen ätit popcorn som bekräftelse på att det är fredagskväll, och en av dem undrade hur det fungerar, det där med förvandlingen från liten hård kärna till fluffigt popcorn. Jag berättade med inlevelse hur jag har fått det förklarat en gång i tiden; att det är en liiiiten vattendroppe i mitten av kärnan, alldeles instängd. Och SEN när den blir varm i kastrullen, eller micron, vad händer då? Jo, vattnet börjar koka..... Det vill bubbla och fräsa, men det kan inte komma någonstans.... POFF så vänder kärnan ut-och-in på sig själv, och blir alldeles vitfluffig.

De lyssnade med lika stora öron som ögon, följde med i varenda rörelse jag gjorde för att förstå hur det funkar, det där med popcornförvandlingen. Nu ska jag bara omsätta den tekniken till saker som jag VILL att de ska lyssna på...

Inga kommentarer: