måndag 15 juni 2009

Rikedom

De hade varit yrkesverksamma hela livet, och såg nu fram emot att få leva tillsammans som pensionärer. Så när dagen äntligen kom, blev de lika delar förvånade som besvikna, när de snart insåg att de knappt kände varandra; De hade ju bara träffats några timmar om dagen, förutom på helgerna, och nu satt de där mitt emot varandra vid frukostbordet, med all tid i världen, och stirrade på varandra med tomma blickar.

De insåg att de hade kommit till ett vägskäl, där valet stod mellan att gå skilda vägar eller lära känna varandra på nytt. De valde det senare, och gjorde det med besked: De sålde inte bara huset, utan även det mesta av möblemanget och prylarna, köpte sig sedan en husbil som nu skulle tjänstgöra som deras enda fasta punkt.
Hela vinterhalvåret spenderas på resande fot på sydligare breddgrader, och på sommaren tar de husbilen och åker runt i Sverige.
Aldrig har de ångrat sig, och aldrig har de känt sig så rika som nu.

"Det handlar inte om siffrorna på bankkontot eller hur bred och platt din TV är", säger mannen. "Min rikedom finns här inne", fortsätter han och pekar mot tinningen och hjärtat.

1 kommentar:

John och Jacks mamma sa...

Vilken dröm !

Jag är alldeles för hemmakär och för mycket kontrollfreak för att kunna ge mig iväg på en sådan resa/ ha ett sådant livssätt.
Men jag skulle vilja kunna göra så.