måndag 25 maj 2009

Grubbel.

Om två barn som är väletablerade i en familj bestående av mamma, mammas sambo och sambos son, de har plats i skola och dagis på orten, har ett välfungerande socialt nätverk med alla de närmaste inom räckhåll, och deras mamma dör, tillfaller då vårdnaden deras biologiska pappa, oavsett vad?

Får pappan vårdanden, även om han har strulat till det lite för sig, och efter en rad omständigheter bor i en husvagn på en camping?
Om det händer, och pappan, med hänvisning till barnens bästa, önskar att barnen får stanna i den nuvarande familjekonstellationen, ja, förutom mamman då, kommer någon att lyssna på hans önskan?
Kan man se klart över vad "barnens bästa" innebär, även om det råkar vara att inte vara tillsammans med den kvarstående biologiska föräldern? Kan myndigheter nöja sig med att pappan har umgängesrätt och därmed fortfarande kan träffa sina barn på regelbunden basis, precis som när mamman levde, eller är lagar och paragrafer formade på annat sätt?

Ja, det är mina barn. Ja, det är deras pappa. Det går inte så bra för honom just nu, men han kommer alltid att vara deras pappa, och det är inget jag tänker ta ifrån varken honom eller dem, men jag kan inte låta bli att tänka alldeles för långt och grubbla alldeles för mycket.
Nej, jag har naturligtvis inte för avsikt att gå och dö, men det skulle stilla mitt grubbel om jag bara visste vad som hände sådär omutifallatt.

2 kommentarer:

Helen sa...

Hmm svårt det där. Klart man funderar vad som skulle hända sina barn.
Tråkigt att det inte går så bra för ditt ex just nu .
Kram

Helen sa...

Hmm svårt det där. Klart man funderar vad som skulle hända sina barn.
Tråkigt att det inte går så bra för ditt ex just nu .
Kram