tisdag 5 maj 2009

Prosit

Jag är, vad jag trodde var allergisk, som sedan visade sig vara förkyld. Detta har lett till att mina sysslor de senaste dagarna har minimerats drastiskt. Jag nyser och snyter mig, ungefär i den ordningen. Om jag en enda sekund fått något som liknar en vettig tanke, har den genast blåsts bort i ännu ett nysmaraton.
Men så kom det en som vägrade flytta på sig, den etsade sig fast och vägrade släppa taget om min enkelspåriga hjärna, varpå jag kände mig manad att bearbeta den. Den handlade helt enkelt om Prosit, en av de små killarna som hängde med hon Snövit, och den är långt ifrån imponerande, vilket antagligen bara bevisar hur illa det är med mig nu. Men tro inte att jag behåller den för mig själv, jag lämnar den till er, och hoppas att på det viset göra plats för nya, friska tankar.

Prosit - Var han förkyld eller allergisk? Var den någonsin någon doktor eller skogshäxa som behärskade läkemedelskonst som lät undersöka honom? Kan det ha varit damm från gruvan som gjort honom sådan? Stenlunga månne?

Toker - Skulle antagligen fått diagnosen damp eller ADHD. Det är honom de andra skickar in i oförutsägbara gångar i gruvan, då han är den enda som saknar förstånd att låta bli att gå in där.

Kloker - Han är den som organiserar arbetet, har koll på gruvritningar och arbetstidsregler. Ser till att alla kommer iväg och hem igen, håller ihop gruppen och medlar i konflikter.

Trötter - Han hade ledarrollen innan Kloker, gick sedan in i (gruv)väggen och blev utbränd. Har svårt att sova på nätterna och att få något gjort på dagarna.

Butter - En melankoliker som pga alldeles för lite dagsljus är sur och tvär. Vill helst bara få dra till ett varmare och ljusare ställe där han kan sörpla paraplydrinkar, men tjänar så pissigt att han inte fått ihop pengar till biljetten.

Blyger - Lider av social fobi, till följd av att jobba i gruvan och bo tillsammans med 6 grabbar och en tjej i en enslig stuga i skogen.

Glader - Den klämkäcka killen som ser möjligheter istället för hinder. Hans krav är inte så höga, han är nöjd med den pissiga lön hans riskfyllda jobb ger. Han är den som håller skenet uppe och peppar de andra i gänget.

3 kommentarer:

Anna sa...

Bra skrivet och det är alltid lika roligt att läsa din blogg. KRAM

Karin sa...

Tack Anna, det värmer! Ibland undrar jag vad det är jag håller på med, och då räcker det med några sådana ord för att få upp styrfarten igen.
Kram!

Jenny F sa...

HAhahahahahahahahaha!!!
Så jäkla kul!! Skitbra!! Nu förstår jag mer hur de där sju små gubbarna fungerar & varför!!

Ahhh.....dagens asgarv!!
Må gott!!! ;-)