lördag 30 maj 2009

Semesterstressen

Jag har inte riktigt tid att sitta här nu, det är ju sommar på gång där utanför, vilket innebär att jag varje ledig stund vill vara där ute, känna värmen, dofterna och bara njuta av tillvaron sådär i största allmänhet.

Snart är det semester, min första riktiga semster!
Vet ni vad jag ska göra?
Nej, inte jag heller, och det är det som är det bästa med den. Att inte behöva. Att inte vara tvungen. Att få göra vad jag vill. När jag vill. För att jag vill just det just då.
Omkring mig hör jag hur planerna börjar smidas, varenda sekund ska planeras, in i minsta detalj, inget får lämnas åt slumpen.

Huset ska målas, staketet ska fixas, ungarna ska gå på fotbollsskola, en vecka i husvagnen på Öland, en vecka i Skärgården med båten, alla gamla vänner ska återses över ett glas vin och lite grillat, sen ska det där ridlägret planeras in, hinner vi med allting?

Sen, när semestern är över, är det ömsom tunga suckar över hur kort den har varit och ömsom lättade dito över hur skönt det är att vara tillbaka i vardagens mönster och rutiner igen.

Vart jag vill komma med det? Jag vet inte, det var bara ett konstaterande över hur vi fungerar, rent generellt, och att jag inte har någon vidare lust att vara rent generell.

6 kommentarer:

Anna sa...

Aha, öland. Där är vi från den 1 juli till den 13. Är ni där samtidigt?
KRAM

Helen sa...

Låter som du kommer ha riktigt fullt upp.
Själv har jag slutat planera in en massa för det är så skönt att bara ta dagen som den kommer.
Men visst är det underbart att överhuvud taget få semester.
Kram

Karin sa...

Det är människorna runt omkring mig som kommer ha fullt upp, inte jag. Jag ska vara spontan och impulsiv, inte planera ett smack.

Det verkar som att jag är otydlig i mina inlägg...
Kram på er!

Anna sa...

Jasså, det var bara på skoj....hmm. Hade vart trevligt annars med lite sällskap på böda sand!
KRAM

Karin sa...

Det var bara en beskrivning av hur de flesta verkar tänka när de blir lediga. Stressade som fan för att hinna med så mycket som möjligt under ledigheten, vilket är lite ironiskt, eftersom de är just lediga..
Men man vet aldrig, kanske dyker jag upp..

Anna sa...

Vore trevligt om ni gjorde det.