torsdag 18 december 2008

Jullov

Var i kyrkan på skolavslutning idag, något som var dödsdömt redan från början. Naturligtvis känner jag att jag vill göra det för Toves skull, men att klockan 18:00 släpa dit två trötta 5-åriga brorsor, och begära att de ska vara någorlunda tysta och stilla i något som kallas Guds Hus, när jag själv inte har mycket till övers för varken honom eller hans lya, känns det som höjden av dubbelmoral.

När jag satt där och lyssnade till de falska tonerna av en krake som försökte blåsa liv i sin blockflöjt, undrade jag stillsamt hur många andra där inne det var som hade lika hög dubbelmoral som jag själv, och hur många det var av eleverna som skulle ha valt att ha sin avslutning någon annanstans än i kyrkan, om de bara haft alternativet att välja.

Men kanske de låtsas tycka att det är kul, spännande och roligt. Det är ju trots allt tack vare den där killen i krubban som de får ledigt i tre veckor.

Ja. Jag blev lite tårögd vid Stilla Natt. Men det var allt.

Inga kommentarer: