måndag 8 december 2008

Måndagmorgon

Morgonen började precis som den brukar; Jag vaknade till såpass att jag kunde, likt en zombie, slå på kaffe och dator efter att ha väckt anledningen till att gå upp så dax en ledig morgon: Skolbarnet.
Medan hon klär på sig i godan ro, kommer ett yrväder och en virvelvind upp och bänkar sig framför morgonens utbud av barnprogram. (Vad är det med min 5-åring? Varför uppskattar han inte sovmorgon? Åtminstone till åtta? Tror aldrig det har hänt.)

Ungefär här någonstans ter sig saker och ting annorlunda än vad det brukar; Tove kommer upp, gör sin frukost, tar ner den gamla bandspelaren och ställer framför sig på köksbordet, rattar in p4 och lyssnar med stora öron.
Jag bara stirrar på henne. Dels för att jag är för trött för att göra något annat, och dels för att jag undrar vad som har flugit i henne.
Hon ser vad jag tänker, och tittar uppmanande på mig.

- Mamma, det är viktigt att man hänger med i vad som händer i världen!
- Ja, jo.. Det har du ju rätt i...
- Ja, om jag inte skulle lyssna på radion skulle jag inte veta att det är en bil som har kört av vägen och att det kan vara halt på sina håll i landet. Men nu vet jag det, och är förberedd.

Jag saknar ord. Fortfarande för att jag är för trött, men även chockad över denna människas gigantiska steg från en fantasivärld i nuet till en medveten tjej som vill suga upp den senaste informationen om... trafiken?


God Morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Stumpan!

Allt bra i skogen? =) Vi får väl höras efter jul när allt lugnat ner sig, här är det full rulle som gäller. Hehe....
Du har blivit utmanad av mig, utmaningen finns på min blogg.
Ha det gott.

Kramiz Millan!