onsdag 25 mars 2009

Beslut

Har varit fram och tillbaka på samtal om min son den senaste tiden. Samtal som har fött en fråga, ett ställningstagande:

Ska han stanna ett år till på förskolan eller ska han börja skolan i år?
Frågan är enkel, svaret är enkelt. Ja eller nej.

Eller ja, svaret är enkelt, bara jag kommer fram till svaret. För det är hos mig bollen ligger i slutändan, det är jag som ska ta beslutet åt honom, att stanna eller fortsätta. Det är ett av de tuffaste beslut jag någonsin haft tror jag. Hur kan man veta? Kan man veta? Jag är ju föräldern, den som ska veta hans bästa, och just nu känner jag att jag har ingen aning! Jo, en liten aning har jag. Men hur vet jag att det är rätt?

Hur vet jag att han inte klarar att börja skolan (6-års) i år? Hur vet jag att det gynnar honom och hans utveckling att stanna på dagis ett år till? Hur vet jag att det inte gör att han snarare stannar i utvecklingen än ger honom tid att mogna, utvecklas?
Och om jag bestämmer mig för att låta honom börja skolan i år, hur vet jag att han kommer att klara det, leva upp till krav och förväntningar?
Jag är ju förälder, jag ska veta sånt! Föräldrar gör det. Vet sitt barns bästa.

Han är inte dum i huvudet, tvärtom, han är smart, ser saker inte andra ser, hittar lösningar på problem och har en enorm fantasi.
Han har lite svårt att sitta stilla och koncentrera sig bara, har ingen lust att sitta och pilla och pyssla, det är tråkigt och ganska skitjobbigt. Alltså väljer han andra aktiviteter, ofta med andra barn. Yngre barn.

Kanske har han redan tagit beslutet själv.

4 kommentarer:

Josefin sa...

Du är en bra förälder Karin. Ingen tvekan!
Men i det här läget så kanske Han måste prova att gå i skolan ett tag för att du sen ska veta Hans bästa?!
Hm...om man nu kan göra så.....prova ett tag o sen...funkar det inte så...nähä. Då får ni väl prova nästa år igen då.

kRAAAM

Anonym sa...

Dilemma...

Karin sa...

Tack!
..Jag tror att jag vet att han kommer få stanna ett år till. Om man kan prova eller inte, det vet jag inte. Men det känns mest rätt mot honom att låta honom få ett år till att "växa" mentalt. Tror inte han är redo än.

Josefin sa...

Dåså....då var det beslutet taget...

Heipa