måndag 16 mars 2009

Saker som går över mitt förstånd.

Jag får inte ihop det. En stund trodde jag verkligen att jag hade, om inte koll, så iallafall ett hum om hur saker och ting fungerar. Så här trodde jag:
2 barn som är inne en hel dag, gärna framför TV:n, blir efter en stund rastlösa och understimulerade. Kanske inte understimulerade av de visuella intryck som TV-skärmen bringar, men av bristen på kreativa handlingar utförda av de själva. Följden av denna understimulans kan ofta ta sig i uttryck som att utföra mindre önskade handlingar, ur ett föräldraperspektiv sett, såsom att hälla ut hårshampo, klippa katten, rita på väggarna och liknande saker.

Idag har mina teorier blivit så motbevisade som bara går:
Morgon, 09:00:
Solen skiner, himlen är blå, barnen pigga och glada. Overaller, vantar, mössor, stövlar på. Nya batterier i kameran, nu går vi mot skogen.
Sagt och gjort, vi utforskar stenar, tallar, hålor i marken, en och en annan stenmur, fäktar skogstroll med pinnar och allt annat man kan tänkas göra på en skogspromenad.
Det håller vi på med i 2 timmar innan magarna säger att det är hög tid att inta lunch, varpå vi går hem. På vägen hem provar vi om den där stora ispölen håller att gå på. Det gör den. Håller den att stampa på? Det gör den... ....Inte. Tur att vi är på hemväg då.

Väl hemma går barnen ner på sitt rum i väntan på att maten ska bli klar, något som räknas ta ungefär en kvart.
På den tiden hinner de fylla handfatet med vatten, leta upp några båtar och en haj, tömma en tub hårborttagningsmedel, en halv flaska solkräm, en tub mjukgörande salva och en halv flaska badskum, som sedan hajen och båten får samsas att simma runt i.

Jag blir alldeles matt och vet inte riktigt vilka medel jag ska ta till. Det är tredje dagen i rad liknande saker händer, och vi har provat med det mesta: Att bli arga, att tjata, att förklara, men inget tycks gå in, eftersom de gör om det gång på gång!

Okej om de vore 3 år.
Okej om de vore uttråkade.
Men 6 år gamla, och efter 2 timmar i skogen?
Jag fattar inte.

Inga kommentarer: