torsdag 5 mars 2009

sovtankar

Grabbarna har fått eget rum nu, med tillhörande våningssäng att dela på. Jonatan bestämde ganska tidigt att han skulle sova överst, något som Albin inte reflekterade nämnvärt över. Sagt och gjort, Jonte intog överslafen, Albin den undre, och allt var frid och fröjd. Tills igår, då kom Albin på att han inte alls hade någon lust att sova där nere, nu var det minsann hans tur att få byta perspektiv och sova där uppe.

Jag förstår honom, samtidigt som jag försöker sträva efter att hålla struktur och rutin, framför allt vid sänggåendet, av den enkla anledning att jag tror att de mår bra av det. Därför satte vi oss ner och slog våra kloka huvuden ihop, gossen och jag, för att komma på ett sätt att göra hans sovplats till ett mer attraktivt ställe.

Med hjälp av ett gammalt påslakan, hammare och småspik gick vi lös på sängskrället och "byggde" en i allra högsta grad provisorisk koja, mest som nödlösning för att göra honom nöjd för stunden, innan jag kommer på en lösning som är mer hållbar i längden. Och nöjd blev han, redan vid fem på eftermiddagen bad han om att få gå och lägga sig.

Nu kommer själva poängen av det hela, och för att förstå den måste man veta hur han fungerar:
Han är otroligt morgonpigg, vaknar sällan efter klockan sex på morgonen, och är redan då på gott humör och fylld av energi.
Flera gånger har jag försökt att "styra om" honom genom att, förutom att hålla honom aktiverad på dagen, även låta honom vara vaken längre på kvällen.
I normala fall lägger han sig vid sju-halv åtta, så fortfarande vaken vid halv nio är han således ett vrak. Inte har han sovit längre för det heller, likförbannat är han pigg och glad vid sextiden.
Jag har därmed gett upp alla såna idéer, och konstaterar att han helt enkelt är en morgonmänniska.

Till sak:
"Kojan" klar, dax att sova, somnar utan problem och vaknar nästa morgon... ...klockan7? Sist av alla, Jonatan har alltså vaknat och gått upp utan att Albin vaknat, något som aldrig hänt tidigare.

Min undran är då om kojan gjort att han har sovit tryggare, mer avskärmad från yttre intryck och störningar, vilket gjort att han har kunnat slappna av och sova längre?
Eller har han fått syrebrist där inne och svimmat av?

Inga kommentarer: